WebsiteMeten.nl

Start met verantwoorde website-statistieken vanaf 1 euro per maand!

Start met meten!

Waarom een alternatief voor Google Analytics?

Het gebruik van Google Analytics (GA) is gratis, maar waar lever je op in? Dit zijn een paar redenen om een alternatief voor Google Analytics te overwegen.

Je moet toestemming vragen als je Google Analytics gebruikt. Je kunt Matomo gebruiken zonder dat je toestemming hoeft te vragen om gegevens te tracken, maar dat geldt niet voor Google omdat zij gebruikersgegevens gebruiken voor “eigen doeleinden”. 

Elke website in Europa die Google Analytics gebruikt moet een scherm waarop toestemming wordt gevraagd voor tracking, laten zien aan de bezoekers. De bezoekers moeten vervolgens aangeven of ze akkoord zijn.

Toestemming vragen voor tracking heeft een negatieve impact op jouw bedrijf omdat bezoekers wellicht ontmoedigd raken en niet verder surfen op jouw website.

Een voormalige GA gebruiker wees ons op een significante daling van bezoekers omdat ze met GA om toestemming moesten vragen. “We deden een paar A/B testen en ontdekten dat ongeveer 5-10% van de bezoekers afhaakten als ze een grote cookie consent banner zagen,“ zeiden ze. Dit effect zou ook kunnen optreden op jouw website.

Naast klantenverlies is het ook mogelijk dat je minder accurate data krijgt aangezien meer gebruikers tracking afwijzen.

Daarom kan Matomo Analytics in jouw voordeel werken. Matomo’s privacybescherming is zo goed dat, wanneer het eenmaal is ingesteld, je het kunt gebruiken zonder toestemming te hoeven vragen

De data is niet van jou. Je wordt geconfronteerd met verlies van privacy omdat jouw data ook gebruikt wordt voor Google’s “eigen doeleinden”.

Google gebruikt de data die ze ophalen om profielen op te bouwen van internetgebruikers voor remarketing. Dus, hoewel het een gratis service is, doe je concessies op het gebied van privacy aangezien jouw data wordt getrackt, opgeslagen en in hun handen komt.

Google maakt duidelijk dat als je van hun diensten gebruikt maakt, je hun het recht geeft om opgehaalde data op te slaan en te gebruiken.

In hun gebruikersvoorwaarden beschrijven zij het als volgt “Google en bedrijven die van Google zijn mogen informatie, die wordt geregistreerd bij het gebruik van deze dienst, opslaan en gebruiken onder hun privacy voorwaarden. (te vinden op https://policies.google.com/privacy)

Als klanten ontdekken dat Google hun informatie gebruikt voor advertentiedoeleinden zou dat niet alleen schadelijk kunnen zijn voor jouw reputatie, maar kun je ook het vertrouwen en loyaliteit van je klanten verliezen.

Pricewaterhouse Cooper geeft aan dat 71% van de onderzochte groep zou stoppen met zakendoen met een bedrijf dat zonder toestemming gevoelige informatie zou delen.

Door Google het recht te geven om toegang tot jouw data te hebben en het te gebruiken, beperk je de mogelijkheden om de data van jouw bezoekers te beschermen.

In tegenstelling tot Matomo, die jou 100% data eigenaarschap geeft. Dit betekent dat jij de volledige zeggenschap hebt over wat er met jouw data gebeurt en kun je de data volledig beschermen.

Data opslag in de EU

Het doet er toe waar je data is opgeslagen

Op 16 juli 2020 heeft het gerechtshof van de Europese Unie bepaald dat geen enkele cloud service, gehost vanuit VS, voldoet aan de GDPR en EU privacywetten.

Dit is belangrijk wanneer je moet voldoen aan de privacywetgeving die datasoevereiniteit vereist. Met de gratis Google Analytics heb je helemaal niets te zeggen over waar je data wordt opgeslagen en is het onwaarschijnlijk dat je te weten komt waar je data precies is opgeslagen.

Op hun supportpagina zegt Google: “Google heeft geografisch verspreid verschillende datacenters om zo de service te waarborgen in geval van een ramp of ander incident in een bepaalde regio” Men kan dit alleen zo interpreteren dat Google jouw data willekeurig opslaat op locaties in de VS, EU en Azië.

Met Matomo On-Premise bepaal jij wat er gebeurt met jouw data en waar het wordt opgeslagen. De veiligheidsservers van Matomo Cloud staan in Duitsland – waar websites aan één van de striktste privacywetgeving ter wereld moeten voldoen, de GDPR.

Als je gebruikt maakt van de Matomo installatie van Websitemachine wordt jouw data opgeslagen in Amsterdam.

Start met meten!

Er zijn 200.000 rechtszaken tegen websites die Google Analytics gebruiken.

Uiteindelijk verliest Google Analytics het vertrouwen van gebruikers vanwege de gerechtelijke problemen die ze steeds weer krijgen aangezien het platform niet geschikt is voor privacy doeleinden. De Duitse autoriteit voor databescherming onderzoekt op dit moment 200.000 lopende zaken tegen websites die Google Analytics gebruiken. Deze klachten duiden aan hoe makkelijk het is om Google in een omgeving te gebruiken die niet overeenkomt met de GDPR regelgeving.

AVG boete
Volgens de GDPR kun je boete krijgen die kan oplopen tot 4% van je jaarlijkse inkomsten als je data/privacy regels overtreedt of er niet aan voldoet.

Is Google Analytics echt gratis?

Standaard Google Analytics wordt aangeboden als een gratis platform, maar wat kost het je nu eigenlijk? Er zijn verschillende soorten kosten die je in je achterhoofd moet houden, zoals de tijd die je nodig hebt om erachter te komen hoe het werkt. Ook moet je aanvullende producten van andere bedrijven aanschaffen zoals Heatmaps om een completer beeld van je bezoekers te krijgen.

Wat betreft GA zelf, zodra je media/formulieren/downloads etc. wilt tracken, kost het extra tijd om het in te stellen terwijl Matomo meteen alles trackt.

Bij Google moet je sommige functies zelf instellen en andere functies zijn simpelweg niet beschikbaar dus moet je Google combineren met andere producten. Matomo bied alle functies aan op één platform bijvoorbeeld Heatmaps, Session Recordings en Form Analytics. Dit bespaart je tijd en moeite omdat je niet te maken hebt met verschillende bedrijven om een integrale analyse tool op je website op te zetten.

Matomo Analytics is het ethische alternatief voor Google Analytics

Google Analytics is een mooi, gratis analytische tool, maar geeft geen helderheid met betrekking tot grijze gebieden zoals privacy en data-eigenaarschap. Als je je hier zorgen om maakt, geeft Matomo je gemoedsrust dat je je uiterste best doet om ethisch te handelen én tegelijkertijd je bedrijf en website laat groeien.

Matomo is een integrale analyse tool die:

 

website maken