WebsiteMeten.nl

Start met verantwoorde website-statistieken vanaf 1 euro per maand!

Start met meten!

Matomo garandeert de privacy van de gebruikers

Krijg 100% eigenaarschap over je data en privacybescherming met Matomo Analytics.

 

Eén van de leidende principes van Matomo: respecteer privacy

Matomo Analytics is ontworpen vanuit het idee van privacy. Het kan zo geconfigureerd worden om aan de meeste strikte privacy wetten te voldoen - zoals AVG/GDPR, HIPPAA, CCPA en PECR. Als je Matomo gebruikt, zorg je ervoor dat alle waardevolle informatie van jouw website alleen terecht komt bij jou en dat de website tegelijkertijd de privacy van jouw websitebezoekers respecteert. Alle data wordt opgeslagen op onze server in Amsterdam en niet gedeeld met derden.

De software is open-source. Honderden mensen hebben het gecheckt om ervoor te zorgen dat het een veilig product is om jouw data privé te houden.

Manieren waarop Matomo de privacy beschermd van jouw websitegebruikers en klanten

Hoewel Matomo Analystics software is die de statistieken bijhoudt van het bezoekersgedrag op jouw website, nemen we privacy zeer serieus.

Matomo heeft de volgende privacy-instellingen zodat jij de analyse van jouw website goed kan inrichten.

Deze mogelijkheden, samen met de open en gedecentraliseerde kenmerken van Matomo, betekenen dat de privacy van de gebruikers van jouw website is gewaarborgd.

 

Matomo voldoet aan de AVG/GDPR, HIPAA, CCPA en PECR

Onze Matomo installatie is zo geconfigureerd dat data automatisch geanonimiseerd wordt zodat je geen persoonlijke informatie verwerkt. Dit zorgt ervoor dat je voldoet aan de wettelijke regelgeving zoals de GDPR, HIPAA, CCP en PECR en AVG.

Het belang van data privacy

Zoals we allemaal weten is privacy een belangrijk zorgpunt voor iedereen die veel tijd online doorbrengt. Websites kunnen tracking tools gebruiken om persoonlijke informatie op een verkeerde manier te gebruiken, hetgeen privacy kan bedreigen.

Hieronder vind je een paar voorbeelden van hoe websites jouw persoonlijke informatie kan verzamelen, zelfs als je de website hebt verlaten:

Bedrijven zoals Google kunnen een bedreiging zijn voor privacy vanwege de informatie die ze verzamelen en wat ze er vervolgens mee doen. Hoewel ze een gratis dienst verlenen, loopt je privacy gevaar aangezien je datagebruik wordt gevolgd, opgeslagen en in hun bezit komt. Dit betekent dat ze toegang hebben tot data zoals internetgebruik (websites, pagina’s die je hebt bezocht, zoekgeschiedenis), wat veel persoonlijk info bevat over je leven en je werk.

Als je Google Analytics gebruikt, weet Google alle IP adressen (en andere unieke identificaties van de browser die als persoonlijke data kan worden beschouwd) van de bezoekers van jouw website. Door middel van deze gegevens kunnen ze vervolgens zes andere websites traceren die de bezoeker eerder die dag heeft bezocht, en 50 websites die hij/zij heeft bezocht in de afgelopen maand. Door deze bezoekerslogs van jouw website kunnen ze de bestaande profielen van bestaande IP adressen verrijken.

Google Analytics domineert de industrie met een marktaandeel van 84%. In combinatie met hun andere producten die tracking gebruiken, zoals Adsense, zie je hun enorme mogelijkheden om een accuraat beeld te krijgen van de meeste bezoekers van websites.

Waarom is het aanmaken van deze profielen voor marketing een privacy “probleem”?

Platforms zoals Google kunnen een enorm profiel opbouwen van alle websites en pagina’s van meeste internetgebruikers wereldwijd (ook al zijn ze geen Google-gebruikers)

Eén van hun belangrijkste doelen is om de remarketing van Google Ads te verbeteren richting internetgebruikers – om beter te verkopen. Maar bij veel internetgebruikers en website operators leeft een groeiende zorg over wat je zou kunnen noemen een Wereldwijd Internet Gebruikers Activiteiten Database en de morele implicaties daarvan. Je hoeft geen Privacy Junkie te zijn om stil te staan bij de uitdagingen en morele implicaties van deze manier van verzamelen van zo veel data via het internet.

We gaan hier niet in op de details. Maar om hier meer over te weten te komen raden we je aan om de privacy pagina van de EFF website te checken. Ook interessant is het artikel “The High Privacy Cost of a “Free” Website (themarkup.org) voor een meer recente en diepgaande analyse.

Waarom zou je Matomo kiezen voor privacy?

Het Commission Nationale Informatique & Libertés (CNIL) noemt Matoma een tool die je website makkelijk laat voldoen aan de privacy wetgeving. Motomo’s sterke leiderschap op het gebied van privacy zie je terug bij de vele regeringsinstanties (in Europa, Noord-Amerika, Afrika) die vertrouwen en bouwen op Matomo.

Overheidsinstanties die kiezen voor Matomo

Het pers- en informatiecentrum van de federale regering van Duitsland
De regering van Nieuw-Zeeland
De Europese Commissie voor Europa Analytics


Een bonus: tracking zonder toestemming

Matomo ondersteunt tracking zonder toestemming. Dus je hoeft niet steeds je bezoekers te vragen om cookies te mogen plaatsen of om je internetgedrag te volgen. Op deze manier krijg je niet alleen accuratere data maar hoef je je bezoekers ook niet te vermoeien met pop-ups die vragen om toestemming en je wellicht klanten kost of nadelig zijn voor je merk.

Je hebt deze badge verdient!

Plaats deze badge op jouw website en laat zien dat ook jij privacy respecteert door Matomo te gebruiken.

Matomo privacy badge

Onze Privacyverklaring

Als je meer wilt weten over onze commitment aan privacy, lees dan onze Privacyverklaring.

website maken